Google G-Suite stopt vanaf 1 juli 2022: overstap naar Workspace
Wie momenteel nog gebruikt maakt van het gratis Google G Suite moet vanaf 1 juli 2022 overstappen naar een betaald Workspace pakket, zo heeft Google aangekondigd. G Suite is al sinds 2012 niet meer toegankelijk voor nieuwe gebruikers, maar iedereen die het voor die tijd aanmaakte kon er tot nu toe nog gratis van profiteren. We vertellen je meer over de verschillen met G Suite, kosten en functies van het Google Workspace pakket, zodat je alvast weet wat je na overstap te wachten staat.
Legacy free edition of Google Apps
Google heeft tal van handige zakelijke tools in de collectie, waaronder Mail, Docs, Drive, Meet en Chat. Sinds 6 december 2012 is een nieuw abonnement op deze zogenoemde ‘Legacy free edition of Google Apps’ niet meer mogelijk. Huidige gebruikers hadden geluk, zij konden het gratis G Suite blijven gebruiken.
‘Verplichte’ overstap Workspace
Wie vanaf 1 juli de Google Apps wil blijven gebruiken dient dus het abonnement over te zetten naar een betaald Workspace abonnement. Als gebruiker van G Suite krijg je via e-mail bericht en kun je het abo aanschaffen. Doe je niets? Dan wordt G Suite vanaf 1 mei automatisch omgezet in het Workspace abonnement dat het beste bij je past. Dat is kosteloos tot 1 juli. Geef je tot die tijd géén betaalgegevens op. Dan wordt je Google abonnement voor 60 dagen geschorst. Belangrijk dus om op tijd actie te ondernemen als je de zakelijke apps van Google wilt blijven gebruiken.
Verschil G Suite en Workspace
Zit er dan nog verschil tussen Workspace en G Suite? Nee, het enige verschil is in principe het abonnementsgeld, al kunnen de specifieke functies en hoeveelheid cloudopslag net iets variëren per gekozen abonnement op Workspace. Maar de toegankelijke apps zijn hetzelfde. Google geeft zelf aan dat de naam Google Workspace beter bij hun visie voor het product past dan de naam G Suite.
Lees ook: Wat is Google Workspace?
Wat gaat deze verandering mij kosten?
Als gebruiker van het gratis G Suite pakket ga je dus voortaan in de buidel tasten om gebruik te blijven maken van alle apps. En nu ben je vast benieuwd wat het je gaat kosten. Dat is afhankelijk van het gekozen abonnement. We lichten ze hieronder toe (prijzen maart 2022).
Business Starter - €4,68 per gebruiker per maand
Het goedkoopste Workspace abonnement is de Business Starter, waarmee je gebruik maakt van alle applicaties en je 30 GB cloudopslag per gebruiker krijgt. Je kunt videovergaderingen tot 100 deelnemers doen en ook opnemen. Je krijgt standaard support. Een abonnement dat voor de meeste zzp’ers en kleine tot middelgrote bedrijven zal voldoen.
Business Standard - €9,36 per gebruiker per maand
Daarop volgt het meest gekozen Business Standard abonnement, waarbij het grootste verschil is dat je liefst 2 TB aan cloudopslag per gebruiker krijgt. Dit komt dus vooral van pas wanneer je veel online werkt en daar alles wilt opslaan. Daarnaast is het aantal deelnemers voor videobellen geüpgraded naar 150 deelnemers.
Business Plus - €15,60 per gebruiker per maand
Grote bedrijven kiezen wellicht liever voor Business Plus. Hierbij krijg je ten eerste uitgebreidere beveiligings- en beheersfuncties, maar daarnaast ook 5 TB cloudopslag per gebruiker. Je kunt videovergaderingen tot 500 deelnemers houden en opnemen, alsook deelname bijhouden. Via mail krijg je e-discovery, waarmee je digitale data eenvoudiger kunt archiveren en doorzoeken, vaak voor juridische doeleinden.
Enterprise – Pakket op maat
Passen bovengenoemde mogelijkheden minder goed bij je bedrijf en wens je een pakket op maat? Met Google Workspace Enterprise kun je zelf de hoeveelheid opslag bepalen en kun je functies als ruisonderdrukking en livestreaming activeren voor video meetings. De beveiligings- en beheersfuncties zijn tot in de puntjes te optimaliseren en je maakt gebruikt van de meest geavanceerde versleuteling en beveiliging. Bovendien kun je dit pakket afsluiten als het om meer dan 300 gebruikers gaat, dit in tegenstelling tot de andere abonnementen die dit maximum aantal hanteren.
Welke apps zitten er in Workspace?
Voor wie nu gebruik maakt van G Suite, maar eigenlijk nooit echt in de functies is gedoken, wil nu die gaat betalen misschien wel eens checken wat er zowel inbegrepen zit in het abo. Niet iedereen maakt immers volledig gebruik van alle tools. Op onze Workspace download pagina vertellen we er uitgebreider over, hieronder een opsomming van de tools.
- Google Gmail – E-mail
- Google Drive - Cloudopslag
- Google Agenda – Time management
- Google Meet - Videovergaderingen
- Google Chat - Berichten
- Google Docs - Tekstverwerker
- Google Slides – Diapresentaties
- Google Spreadsheets – Tabellen
- Google Jamboard – Brainstormen
- Google Forms – Enquêtes maken
- Google Keep - Projectmanagement
- Google Sites – Interne social media
Google Workspace gratis voor 14 dagen!
Tja, je moet dus noodzakelijk van je gratis Google G Suite af en dat gaat je geld kosten. Wel kun je het 14 dagen gratis gebruiken. Tijd om over te stappen? Maak dan gebruik van onze download voor Workspace en pak die twee weken gratis. Zorg dat je het op tijd doet om te voorkomen dat je abo 60 dagen bevroren wordt, want dat zou super onhandig zijn, zeker als je gebruik maakt van zakelijke e-mail.