Wat is Google Workspace & wat zijn de voordelen?
Google Workspace, voorheen bekend als G-Suite, is het beste pakket voor professionele e-mail, online meetings, bestanden delen en bewerken. Je krijgt toegang tot cloudopslag en maakt gebruik van de meest handige tools, zoals Docs, Presentaties en Spreadsheets. Je kiest een abonnement dat afgestemd is op de grootte van je organisatie.
Meer weten over Google Workspace? We vertellen je over de inhoud van het abonnement, de voordelen én hoe jij Workspace gratis probeert!
Toegang tot slimme Workspace tools
Met Workspace combineer je de meest slimme tools voor samenwerking in één pakket. Deze werken naadloos met elkaar samen, wat productiviteit en effectiviteit op de werkvloer bevordert. Scheelt veel tijd, dus ook veel kosten!
We lichten de tools hieronder beknopt aan je toe. Tip: wil je meer weten over de functies per programma? Dan kun je verder klikken naar de programmapagina voor de uitgebreide functionaliteiten.
Liever meteen Google Workspace gratis proberen? Dat kan ook, ervaar zelf het gemak!
Google Gmail: professionele e-mail
Gmail is hét e-mailprogramma voor de zakelijke gebruiker en staat centraal in Google Workspace. Door te kiezen voor Google Workspace kun je je zakelijk e-mail eenvoudig beheren vanuit Gmail, ook met je eigen zakelijke e-mailadres. Dat is een van de belangrijkste redenen dat bedrijven voor Workspace kiezen, geen gedoe met onhandige e-mailtools. Eenvoudig in gebruik en goed beveiligd. Je kunt mails labelen en categoriseren aan de hand van sterren en kleuren. Ook kun je map indelingen maken. Je zakelijke mailadres kun je zelf kiezen aan de hand van je domeinnaam of simpelweg eindigend op gmail.com, the choice is yours!
Google Meet: online vergaderen
Google Meet is de ideale software voor het opzetten van videovergaderingen, zowel met mensen binnen als buiten de organisatie, en is onderdeel van het Google Workspace pakket. Je kunt je scherm delen en presentaties houden. Het heeft veel weg van Microsoft Teams, al is het enkel te gebruiken in de browser, maar daardoor wel minder zwaar. Afspraken kun je direct inladen in Google Agenda en bestanden kun je direct opslaan of uploaden naar of vanuit de cloud.
Google Chat: deelnemen aan (groeps)gesprekken
Met Google Chat ga je het gesprek aan met collega’s, dit vanaf ieder apparaat. Voordeel tegenover alternatieve communicatietools is dat je direct bestanden kunt opslaan in de cloud. Maak projectteams aan en sla al je communicatie op. Chat is gekoppeld aan Meet, zodat je ook meteen videovergaderingen kunt starten.
Je kunt ook werken met de wat informelere tool Google Hangouts, een gecombineerd programma voor chatten, videobellen en het delen van bestanden, dit met collega’s, klanten, familie en vrienden.
Google Docs: online tekstverwerker
Google Docs maakt het mogelijk om online aan tekstbestanden te werken in je browser. Het werkt vergelijkbaar met Microsoft Word, alleen dan online. Het is gemakkelijk te gebruiken en slaat direct je aanpassingen op. Je kunt samenwerken aan bestanden en de geschiedenis inzien. Je raakt nooit meer een bestand kwijt.
Google Presentaties: online diapresentaties
Google Presentaties is het cloud alternatief van PowerPoint. Je zet snel en eenvoudig een krachtige diapresentatie op. Eventueel kun je werken met (zelf ingerichte) templates. Je kunt exporteren als PDF voor hand-outs. Je kunt tevens direct een slideshow starten.
Google Spreadsheets: online tabellen
Google Spreadsheets is het cloud alternatief van Excel en wordt door steeds meer mensen die gebruikmaken van Spreadsheets zelfs verkozen boven het gebruik van Excel. Het werkt sneller en is veel gemakkelijker te delen, ook beveiligd binnen je organisatie. Nooit meer gegevensverlies en toegang tot een onbeperkt aantal tabbladen. Automatisch sommen verwerken en grafieken opstellen. Sla automatisch op als sheet of exporteer naar onder andere PDF en CVS. Geef anderen rechten voor bewerken of voor alleen-lezen.
Google Forms: enquêtes opstellen en versturen
Formulieren van Google is ideaal voor het opstellen van vragenlijsten. Kies uit templates en personaliseer met kleuren en je bedrijfslogo. Kies uit verschillende soorten vraagstellingen. Enquête gereed? Stuur direct via e-mail of maak een deelbare link aan. Via Forms heb je altijd realtime inzicht in de resultaten.
Google Sites: interne website
Met Google Sites houd je medewerkers altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen jouw organisatie. Zo’n bedrijfswebsite is eenvoudig te maken zonder technische kennis. Je kunt hem perfect aanpassen op je huisstijl. Het werkt goed samen met andere Workspace tools, zodat je direct bestanden kunt inladen (Docs, sheets, et cetera).
Google Currents: sociaal netwerk voor medewerkers
Houd gesprekken op gang met Google Currents. Dit sociale netwerk voor ondernemers stimuleert interactie en zorgt ervoor dat iedereen direct ideeën kan delen. De belangrijkste content wordt automatisch bovenaan geplaatst. Bovendien krijg je inzicht in statistieken en krijg je meer zicht op de betrokkenheid van werknemers.
Google Keep: projectmanagement
Google Keep is dé tool voor het maken van to-do lijsten. Per project kun je een team samenstellen en taken toewijzen. Je kunt deadlines instellen en synchroniseren met je agenda. Met extra ruimte voor het toevoegen van notities en ideeën houd je met Keep altijd goed zicht op ieder project en iedere planning.
Google Jamboard: brainstormen
Google Jamboard is een online whiteboard waarmee je de meest creatieve brainstorms opzet. Deel gedachten met collega’s, werk samen en laad direct documenten en grafieken in vanuit andere Workspace tools. Mindmaps sla je op in de cloud en zijn de ideale basis voor nieuwe projectideeën.
Google Calendar: agenda
Google Calendar zorgt ervoor dat je nooit meer een afspraak mist en dat je ook nog eens minder tijd kwijt bent aan het plannen van afspraken. Zo worden ze automatisch ingeladen via Gmail en stel je automatische afsprakenherinneringen in. Je kunt agenda’s van collega’s optioneel bekijken en een tijdslot vinden dat iedereen beschikbaar is. Daarnaast kun je direct een vergaderzaal boeken.
Google Drive: onbeperkt cloudopslag
Google Drive is de online plek waar alles samen komt, daar waar je bestanden opslaat. Docs, Presentaties, Sheets, foto’s of wat dan ook, je raakt niets meer kwijt. Orden bestanden in mappen en download met één klik op de knop. Afhankelijk van je gekozen abonnement krijg je toegang tot een aantal GB of TB cloudopslag. Uitbreiden is altijd mogelijk.
Extra’s en add-ons
Naast bovengenoemde programma’s van Google Workspace zijn er nog een aantal andere handige tools beschikbaar met je Gmail-account. Zo kun je als bedrijf gebruik maken van Google My Business om je bedrijf via de zoekmachine beter vindbaar te maken.
Ook kun je andere apps toevoegen voor gebruik met Google Workspace-producten. Voorbeelden zijn Trello, Adobe Creative Cloud, Asana en Slack. Het synchroniseren van e-mail en agenda met alternatieve tools is bovendien veelal mogelijk.
Perfecte samenwerking tussen Workspace tools
Uitzonderlijk aan Google Workspace is de perfecte samenwerking tussen alle verschillende programma’s. Door cloudopslag kun je in alle tools direct bestanden inladen, of dat nu gaat om foto’s, teksten of grafieken. Ook kun je vanuit Meet direct bestanden uploaden en opslaan. Met Workspace gaan bestanden nooit verloren en kun je ook altijd de bewerkingsgeschiedenis terughalen!
Uitstekende beveiliging
Niet onbelangrijk bij een online pakket is natuurlijk de mate van beveiliging. Met Google Workspace scherm je bestanden in hoge mate af en kies je als administrator zelf wie toegang krijgt tot welke bestanden en bewerkingsrechten. Je kunt verificatie in twee stappen instellen en optioneel kun je wachtwoorden toevoegen bij bepaalde documenten.
Wat kost Google Workspace: prijzen & pakketten
Als organisatie kies je het liefste voor een all-in pakket aan een scherpe prijs, en dat met hoge kwaliteit. En daarin blinkt Google Workspace uit! Je kiest het pakket dat het beste aansluit bij je omvang en wensen van je bedrijf (prijzen augustus 2021, mogelijk aan verandering onderhevig). Je krijgt bij ieder pakket toegang tot alle tools, verschillen zitten in:
- Maximaal aantal deelnemers videovergaderingen
- Hoeveelheid cloudopslag
- Mate van support, beveiligings- en beheerfuncties
Google Workspace Business Starter - €4,68 per gebruiker per maand
Ideaal voor kleine bedrijven. Je ontvangt 30 GB cloudopslag per gebruiker en kunt videovergaderingen tot maximaal 100 deelnemers starten. Je wordt ondersteund met standaardsupport.
Probeer Google Business Starter gratis
Google Workspace Business Standard - €9,36 per gebruiker per maand
Voor middelgrote bedrijven die veel cloudopslag wensen. Je ontvangt 2 TB online opslag en plant videovergaderingen tot maximaal 150 deelnemers. Vanaf dit pakket krijg je tevens toegang tot de Meet functies ruisonderdrukking én het opslaan van vergaderingen in Google Drive.
Probeer Google Business Standard gratis
Google Workspace Business Plus - €15,60 per gebruiker per maand
Voor grotere bedrijven die tot 5 TB cloudopslag wensen en grote videovergaderingen willen uitvoeren, dit tot 250 deelnemers per maand. Hierbij kun je ook de aanwezigheid per deelnemer bijhouden. Je krijgt extra uitgebreide beheer- en beveiligingsfuncties, waaronder Vault (gegevens bewaren, archiveren en zoeken), geavanceerd eindpuntbeheer en eDiscovery (juridisch doorzoeken van digitale data).
Probeer Google Business Plus gratis
Google Workspace Bedrijven – Prijzen op aanvraag & op maat
Heb je meer opslag nodig? Dan komt een op-maat-oplossing goed van pas. Je krijgt extra beveiligingsfuncties naar wens en kunt gebruik maken van uitgebreide support. Voor dit pakket dien je contact op te nemen met sales voor een offerte op maat.
We zouden Downloaden.nl niet zijn als we niet een gratis download van Workspace voor je klaar hadden staan. Dus, wij zeggen ervaar het zelf! Met de download hieronder krijg je maar liefst 14 dagen gratis toegang tot het complete Workspace pakket. Daarna kun je altijd nog beslissen of je je Workspace abonnement wilt verlengen. Grote kans dat je niet meer zonder wilt. Altijd professioneel en veilig online, met toegang tot de meest effectieve tools voor samenwerking.