Download de inhaakkalender 2025: ideaal voor marketeers

In de marketingwereld is de term ‘inhaakkalender’ inmiddels een bekend begrip. En als dat nog niet zo is, dan is het goed om je er toch even in te verdiepen. Het kan namelijk hele goede inspiratie geven voor het vullen van de marketingkalender. Hieronder vind je alvast de link voor het downloaden van de inhaakkalender van 2025 en we leggen in dit artikel verder uit hoe je deze kalender kunt gebruiken.

Gratis inhaakkalender 2025 downloaden >>

Download de inhaakkalender 2025

Wat is een inhaakkalender?

Een inhaakkalender geeft een overzicht van belangrijke dagen en bijzondere momenten gedurende het jaar. Dit kunnen (inter)nationale feestdagen, seizoensgebonden gebeurtenissen en ludieke, minder bekende themadagen zijn. Denk bij die laatste bijvoorbeeld aan Wereld Chocoladedag of Nationale Complimentendag. Zo’n inhaakkalender is een handige, strategische tool voor marketeers, bedrijven en contentmakers.
Hoe pas je de inhaakkalender toe?
Hieronder zullen we in stappen omschrijven hoe je een inhaakkalender het beste kunt toepassen:

Stap 1: download een inhaakkalender

Zie de downloadlink hierboven voor een inhaakkalender voor 2025.

Stap 2: bepaal de doelstelling

Leg vast wat je met de inhakers wilt bereiken, zoals het vergroten van de merkbekendheid, verhogen van engagement, stimuleren van de verkoop of het positioneren van je merk

Stap 3: relevante inhakers identificeren

Filter de inhaakkalender op basis van je doelgroep, branche en merkwaarden en maak een shortlist van de momenten waarop je wilt inhaken..

Stap 4: een contentstrategie creëren

Bepaal op basis van je doelgroep op welke platform je wilt inhaken. Denk aan socialmedia, blogs, e-mails, advertenties of offline activaties. Zorg dat de boodschap aansluit bij de merkidentiteit en creëer opvallende visuele elementen.

Stap 5: vooruitplannen

Plan een kwartaal, halfjaar of halfjaar vooruit met de inhakers. Maak een contentkalender en probeer ervoor te zorgen dat je voor een paar maanden vooruit alvast de content creeert voor de inhakers die eraan komen. Houd in je kalender ruimte voor spontane, onverwachte inhakers.

Hoe speel je in op onverwachte inhakers?

Niet alle inhakers zijn te plannen. Er kunnen zich altijd gebeurtenissen voordoen, waar je misschien nog niet op gerekend had. Zo waren bedrijven in 2024 te laat met het inhaken op het EK succes. Dat het EK plaats ging vinden, was al bekend. Marketeers zouden zich mogelijk al kunnen voorbereiden op mogelijke scenario’s. Daarnaast is het goed om nieuwsberichten rondom relevante onderwerpen in de gaten te houden. Dit kan via de bekende nieuwskanalen of socialmediaplatforms. Komt er een interessante inhaker voorbij? Organiseer dan snel een brainstorm om tot leuke ideeën te komen om hierop in te haken. Het liefst dezelfde dag nog, anders ben je te laat met inhaken.

Download ook handige tools voor Tekst en Administratie en Afbeeldingen en Foto’s bewerken om je werk nog makkelijker te maken.