Een aantal reminders voordat je een webshop begint
Veel mensen lopen met het idee rond om online iets te verkopen. En waarom ook niet? De drempel om te beginnen ligt lager dan ooit. Maar voordat je begint, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee dient te houden. Een aantal reminders.
Is je domeinnaam nog vrij?
Een van de eerste dingen die je moet doen om te beginnen met een webshop, is je domeinnaam checken. Is je ideale domeinnaam nog vrij? Als je domeinnaam niet beschikbaar is, dan kun je een andere versie ervan proberen. Zet de domeinnaam in meervoud bijvoorbeeld of voeg een liggend streepje toe. Of overweeg een andere domeinextensie, zoals een .com in plaats van een .nl. De .nl extensie wordt beheerd door SIDN, en de .com door VeriSign. Maar uiteindelijk neem je een extensie gewoon af bij een (Nederlandse) hostingprovider, zoals bijvoorbeeld Hostnet.
Heb je eenmaal een domeinnaam geregistreerd, dan heb je vervolgens globaal twee keuzes: of een webshop maken met een drag-and-drop websitebouwer, die steeds populairder worden, of aan de slag met een populair contentmanagementsysteem (CMS) als WordPress. Een CMS is uitgebreider en heeft daarom een langere leercurve om je die eigen te maken.
Met beide paden kun je een eigen webshop beginnen, ook met de meeste drag-and-drop bouwers kun je prima een webwinkel opzetten, met typische functies als het toevoegen van producten en het aanmaken van een betaalpagina.
De concurrentie is flink
Voordat je begint met het opzetten van je eigen webshop en denkt hier slapend rijk mee te worden, is het belangrijk dat je je beseft dat er veel concurrentie op de markt is.
Niet alleen zijn er tienduizenden websites en webwinkels, maar ook nog eens honderden zogenoemde affiliate sites en bloggers. Met al deze mensen concurreer je in principe op maar één ding: de aandacht van je (potentiële) bezoeker.
Hoe je het precies gaat doen is natuurlijk volledig aan jou, maar je zult een online aanwezigheid moeten ontwikkelen om op te vallen in het digitale landschap. Bezoekers komen helaas niet vanzelf naar je toe.
Zorg dat je je aan de regels houdt
Heb je eenmaal een website live staan, dan zijn er een aantal regels waar je je aan dient te houden. Zo is het bijvoorbeeld verplicht om heldere algemene voorwaarden op je website te vermelden, naast de aanwezigheid van een cookie- en privacybeleid.
Verder dien je nog de verplichte pop-ups, zoals een AVG-cookie pop-up weer te geven, ook als je bijvoorbeeld een Shopify webwinkel hebt. Hoewel dit de conversie en het gebruikersgemak van de bezoekers van je site vaak niet ten goede komt, is het wel noodzaak je aan deze regels te houden, omdat je anders een fikse boete kunt krijgen.
Het kan ook een goed idee zijn om van tevoren juridisch advies in te winnen voordat je begint. Dan weet je zeker dat alles goed staat, en je webshop aan alle eisen voldoet. Dat voorkomt narigheid in de toekomst.